Bibliography

2015

Daniels, Daniels and Berg, Stephan eds., TeleGen – Kunst und Fernsehen, Kunstmuseum Bonn, Firmer Verlag GmbH Munich, 2015, p.292-295

nGbK ed., Redemption Jokes, Joke Book, neue Gesellschaft für bildende Kunst, 2015

2014

Friese, Peter, Weserburg Museum für moderne Kunst, Bremen, ed., Junge Sammlungen. Komm und siehSammlung von Kelterborn, 2014, p.104

Lee, Sangbong, Daejeon Museum of Art, Project Daejeon 2014: The Brain. Bjørn Melhus, Daejeon, 2014, p. 27

Weserburg – Museum für Moderne Kunst, Bremen, ed., Come and See – Von Kelterborn Collection. Hatje Cantz Verlag, Ostfildern, 2014, pp. 074-085

Sperling, Franziska and Sperling, Johannes eds., A man walks into a bar…Jokes & Postcards. Hatje Cantz, Ostfildern, 2014

Stassart, Pierre, Barel, Lucien eds., Pixels of Paradise. Image and Belief. International Biennial of Photography and Visual Arts, Raymond Vervinck & fils sprl, Luik 2014

2013

Grundkurs Film 3, Kurzfilme! DVD Bildungshaus Schulbuchverlage Westermann Schroedel, 2013

Huffman, Kathy Rae ed., Exchange + Evolution: Worldwide Video Long Beach 1974-1999, with essays by Ronald C. Nelson, Glenn Phillips, Kathy Rae Huffman Nancy Buchanan, Gloria Sutton, Erika Suderberg, Norman M. Klein, Long Island Beach Museum of Art, Long Beach, 2012

Huang Tsai-Iang, National Taiwan Museum of Fine Arts eds., Digital Art Promotion Project Yearbook. EPOD Digital Content Co. Ltd, Taiwan, 2013

Mahr, Anne, Keller, Sean eds., Was ist das für ein Buch? Books on Demand, Norderstedt, 2013

Panera, F. Javier ed., This Is Not a Love Song” Interfaces between visual arts and pop music. [Catalan/English] Ajuntament de Barcelona y Lunwerg, 2013

b05 Kunst und Kulturzentrum / art and design center Montabaur ed., 1. pers. sing. the artist body between self-portrait and performance. Kerber Verlag Bielefeld/Berlin, 2013

2012

Bidmon, Agnes, Ethik der Textkulturen, Friedrich-Alexander-Universität Erlangen-Nürnberg, Emmert, Claudia, Kunstpalais Stadt Erlangen eds., Töten. Ein Diskurs. Kunstpalais Erlangen, Kehrer Verlag Heidelberg / Berlin, 2012

Klant Michael ed., Grundkurs Film 3. Die besten Kurzfilme, pp. 231-233, Das Kunstwerk im Zeitalter der Gentechnologie. Bjørn Melhus im Interview mit Wulf Herzogenrath. Bildungshaus Schulbuchverlage Westermann Schroedel, Braunschweig, 2012, pp.250-252

Emslander, Fritz Museum Morsbroich Leverkusen, Zeitgespenster. Erscheinungen des Übernatürlichen in der zeitgenössischen Kunst. Wienand Verlag, Köln, 2012, pp.96-101

2011

von Mengden, Linda & Ernest W. Uthemann, Ornamental Structures, with essays by Uthemann, Ernest W., von Mengden, Linda, Myriam Herbel, Stiftung Saarländischer Kulturbesitz, Bonn, 2011

Werkleitz Gesellschaft e.V., KUNSTrePUBLIK e.V.ed., Angst hat große Augen. Schwierin, Marcel Der Krieg der bleibt. Halle (Saale), 2010

copyright Projektbüro ed., Copyright Magazin No.8, Vom Himmel der Ästhetik und die Moral von der Geschicht, Berlin, 2011

Curiger, Bice, Carmine, Giovanni, eds., ILLUMInations: 54th International Art Exhibition La Biennale di Venezia. Venice, 2011, p. 478

Dublin Contemporary Ireland’s International Art Exhibition, festival catalogue, Dublin,  2011, p.86

Denver Art Museum ed., Companion to Light, Sound and the Moving Image. Denver, 2011, p. 47

Rivandenira, Patricia ed., Entre Siempre Y Jamás. With essays by Giorgi Malfatti di Monte Tretto, Hans-Georg Knopp, Alfons Hug and Paz Guevara, Patricia Rivadeneira, Sala Editori, Pescara, 2011.

Schoen, Christian ed., Osram Seven Screens. With essays by Adam Budak, Söke Dinkla, Alexander Faller, Hans-Michael Koetzle, Matthias Mühling, Lupe Núñez-Fernández, Christian Schoen, Hatje Cantz Verlag, Ostfildern, 2011

2010

Cultura do Oi Futuro ed.,  A Carta da Jamaica, Aeroplano, Rio de Janeiro, 2010

Hug, Alfons ed., Menos Tiempo que Lugar. Weniger Zeit als Raum. With essays by Raúl Zibechi, Alonso Cueto, Timo Berger, Frank Semper and Alexander García Düttmann, Goethe Institut, 2010

Kriesel, Angela, ed., Ein Geschenk… Die Sammlung. Melhus, Bjørn, Text zu Werner Heldt, Fensterausblick mit totem Vogel. Sprengel Wallstein Verlag, Göttingen, 2010, pp. 90-91

Olivares, Rosa ed., 100 Video Artists. Guevara, Paz, Bjørn Melhus. Exit Publicaciones, Madrid, 2010, pp. 294-297

Stahlhut, Heinz, [text in German and English] p. 49; [illus.] p. 48 Hug, Alfons ed., Intemperie – Il Bienal del Fin del Mundo/Unwetter – 2nd Biennial at the End of the World, 2010 [illus.] pp. 106-111

Stange, Raimar and Waldvogel, Florian eds., APOKALYPSE NOW – KUNST ZUR KLIMAKATASTROPHE in SIDEWALK DELI. Revolver Publishing, 2010

2009

Ackermann, Marion ed., Drei. Das Triptychon in der Moderne, Kunstmuseum Stuttgart, Hatje Cantz Verlag, Ostfildern, 2009

Boemio, Camilla ed., Mnemosyne – l’atlante delle immagini, Edizione Pescheria, 2009

Elben, Georg and Kirkpatrick, Gail. B. eds., Video Performance – Modelle der Selbstbetrachtung. Die Ausstellungshalle zeitgenössische Kunst, Münster, 2009

Fassbender, Guido and Stahlhut, Heinz eds., Berlin 89/09 – Kunst zwischen Spurensuche und Utopie/ Art between Traces of the Past and Utopian Futures. Berlinische Galerie, DuMont Verlag, Köln, 2009

Herzogenrath, Wulf and Lähnemann, Ingmar eds., Noble Gäste. Meisterwerke der Kunsthalle Bremen in 22 deutschen Museen. Hachmann (edition), 2009

Kunstmuseum Stuttgart ed., Drei. Das Triptychon in der Moderne, Hatje Cantz Verlag Ostfildern, 2009

Lloyd, Kimberly, Mars is most definitely not like Kansas. Bjørn Melhus in conversation with Kimberley Lloyd, Qompendium Print Publication, Vol. 1, 09/10, Wiesbaden: Lloyd & Associates GmbH, 2009, pp.166-169. (Mars Recovery) Elben, Georg, [text in German] pp. 100-101; [illus.] pp. 19, 100, 104; [biog.] pp. 102-103

Schoen, Christian and Pressestelle OSRAM, OSRAM ART PROJECTS 2008. Screensavers. Bjørn Melhus im Interview mit Christian Schoen. [in German and English], 2009, pp. 32-35; [illus.] pp. 28-31; [biog.] pp. 36-37

Reardon, John, ch-ch-ch-changes: artists talk about teaching, Riding House, London, 2009, pp. 262-275

2008

Auer, Barbara, Kunstverein Ludwigshafen a. Rh. eds., [keine] Angst, Kehrer Verlag Heidelberg Berlin, 2008, [comment and illus] pp. 40-45; [biog.] p. 70

Behnke, Christoph, Dziallas, Gerber, Marina, Seidel, Stefanie eds., Artist-in-Residence. Neue Modelle der Künstlerförderung. Interview Bjørn Melhus. Verlag für Wissenschaft und Kunst an der Leuphana Universität Lüneburg, 2008, pp. 147-153

Ingelmann, Inka Graeve ed., Female Trouble. Die Kamera als Spiegel und Bühne weiblicher Inszenierungen. Pinakothek der Moderne, Verlag Hatje Cantz, Ostfildern, 2008

Kunstverein Hannover ed., 25 Jahre Preis des Kunstvereins Hannover. Atelierstipendium Villa Minimo. pp. 66-67, 2008

Kuzniar, Alice. The Post-Pop Hauntings of Bjørn Melhus. After the Avant-Garde. Randall Halle and Reinhild Steingröver, eds., Rochester, NY: Camden House, 2008. pp 181-203. Translated into Spanish for MEACVAD, Muestra Euroamericana de Cine, Video y Arte Digital

Nöring, Hermann, Schneider, Thomas F. and Spilker, Rolf eds., Bilderschlachten. 2000 Jahre Nachrichten aus dem Krieg. Technik – Medien – Kunst. Vandenhoeck & Ruprecht, 2008

Schwenk, Bernhart, Dressed to Kill? Halle, Randall and Steingröver, Reinhild, After the Avant-Garde, Camden House, 2008,  pp. 86-89; [illus.] p. 111; [biog.] p. 232

Reinking, Rik, Call it what you like! KunstCentret Silkeborg Bad, 2008

2007

Engler, Martin ed., Made in Germany. [all texts in German and English] Berg, Stephan,BJØRN MELHUS, p. 190; [illus.] pp. 190-193; [biog.] p. 322, Kestnergesellschaft, Kunstverein Hannover, Sprengel Museum, Hannover, Hatje Cantz Verlag, Ostfildern, 2007

La Ferla, Jorge, ed., Artes y Medios Audiovisuales: Un Estado de Situación. Aurelia Rivera: Nueva Libreria, Buenos Aires, 2007. Garcia, Ana Claudia, Bjørn Melhus: El Clonante. pp. 157-163; Alonso, Rodrigo, Másallá del arco iris… pero a través del espejo. pp. 164-166; Schmidt, Sabine-Maria, Este es el fin del principio – entre el anhelo por estados unidos y la nostalgia por europa. pp. 167-171; Kuzinar, Alice, Los fantasmas post-pop de Bjørn Melhus. pp. 172-188

Völker, Wolfram ed., Was ist gute Kunst? Hatje Cantz, Ostfildern 2007

MUSAC Museo de arte contemporaneo de Castilla y Léon / ACTAR ed., Collection Vol. II. ACTAR Barcelona / New York, 2007, pp. 332 –337

Niedersächsische Sparkassenstiftung and the State of Lower Saxony in cooperation with the Kunsthalle Lingen ed., 10018 New York. 2007, pp.26-33

Schinler, Stephan K. and Koepenick, Lutz, eds., The Cosmopolitan Screen: German Cinema and the Global Imaginary. 1945 to the Present. Ann Arbor: University of Michigan Press, 2007. Kuzniar, Alice, The New Media Artist and the Matrix: Telemediation and the Virtual World of Bjørn Melhus. pp. 269-85

Schirmböck, T. and Wieczorek, A., eds., My Vision – Ideen für die Welt von morgen, Kehrer Verlag 2007

Stange, Raimar, Galerie Gebr.Lehmann, Dresden, eds.,The Evil. DuMont Buchverlag, Köln, 2007, [comment] p. 80; [illus.] pp. 80-81

Thorp, David, ed., Abstraction: Extracting from the World. Sheffield Galleries and Museums Trust, 2007

Urroz, Carlos, Cuestión Xeneracional/ Generational Issue. Centro Galego de Arte Contemporánea (CGAC), Spain, 2007

2006

Blomberg, Katja, ed., Anstoss Berlin – Kunst macht Welt/ Art makes the World. Haus am Waldsee, Berlin, 2006

Brinkmann, Christine N., Found Footage: akustisch – zu Bjørn Melhus’ Videoinstallation Still Men Out There. 2006 pp. 107-119

Civitella Ranieri ed., Fellows 2006. New York / Umbertide, 2006, p. 70-71

Farronato, Milovan, Egomania: Just When I Think I’ve Understood…, Galleria Civica di Arte Modena, Silvana Editoriale, Modena, Italy, 2006

Frieling, Rudolf and Herzogenrath, Wulf, eds., 40 yearsvideoart.de-Part 1, Digital Heritage: Video Art in Germany from 1963 until the Present, K21 Kunstsammlung Nordrhein-Westfalen, ZKM | Center for Art and Media Karlsruhe, 2006

Lischka, Gerhard J. and ZKM Zentrum für Kunst und Medientechnologie Karlsruhe, ART CLIPS.CH.AT.DE. 90 Kurzvideos aus der Schweiz, Österreich und Deutschland. With DVD, ZKM digital arts edition, Verlag Hatje Cantz, Ostfildern, 2006

Lüddemann, Stefan ed., Bilderwelten einer Jahrhundertwende: Texte zur Kunstkritik. Kunstkritiken 1996- 2006. v&r unipress, Göttingen, 2006

Meyer zu Küingdorf ed., Kunststation Berlin. pp. 120-128, Knesebeck GmbH & Co Verlags KG München, 2006

Schenk, Irmbert, Rüffert, Christine, Schmidt, Karl-Heinz, Tevs, Alfred and Bremer Symposium zum Film eds. Experiment Mainstream? Differenz und Uniformierung im populären Kino. Bertz und Fischer Verlag, Berlin, 2006, pp. 107-119

Schmidt, Sabine Maria, At the right place at the right time? A brief report on current videoart. pp. 34-39; Anja Osswald, 1997, No Sunshine. 2006, pp. 278, 282-283; [illus.] pp. 279-281;[biog.] p. 386

2005

Becker, Kathrin, ed., Masculinities, Man Overboard [in English]. pp. 5-12, Mann in Not [in German]. Neuer Berliner Kunstverein, Berlin 2005, pp. 57-65; Bjørn Melhus [comment] [illus.] n.p.; [biog.] p.109

Heinrich, Christoph and Heinzelmann, Markus, eds., Rückkehr ins All, Hamburger Kunsthalle [in german] Christoph Heinrich, Vom Sternenprojektor zum Parabelflug Zwanzig Wege, in die unendlichen Weiten des Weltraums vorzudringen. Hatje Cantz Verlag, Ostfildern, 2005, , pp. 18-23; [Comment by Christoph Heinrich] p. 86; [illus.] pp. 87-89

Heinrich, Christoph, GEGENWÄRTIG: GESCHICHTENERZÄHLER. Bjørn Melhus: Der Zauberer von US. Hamburger Kunsthalle, Hamburg, Germany, 2005, pp. 37-39; [illus.] pp. 37-39

2004

Keul, Andreas ed., air flow. Aufsätze zur Kunst, Surrender Dorothy. Zum Film Weit Weit Weg von Björn Melhus. Salon Verlag, Köln, 2004, , pp. 184-209; [footnotes/ references] pp. 207-209

Martin, Sylvia, ed., Video Art, Taschen Verlag, 2005, pp. 66-67

Buddensieg, Andrea, Avance rápido>>fast forward Media Art Colección Goetz, Centro Cultural Conde Duque, Madrid, 2004, [comment, illus. and script] pp. 82-85

Internationale Kurzfilmtage Oberhausen, ed., Kurz und Klein. 50 Jahre Internationale Kurzfilmtage Oberhausen. 2004, p. 190

Steiner, Rochelle, ed., State of Play. Serpentine Gallery, London, 2004, [text] p. 32; [illus and comment] pp. 33-35; [biog. and bib.] p. 36

2003

Der freie Blick. Künstlerische Interventionen in den religiösen Raum. [Pamphlet for the culture programs in the Evangelical Church in Kassel while the Documenta 11], 2002 Taktiken des Ego, Wilhelm Lehmbruck Museum, Duisburg, 2003

Drescher, Stephan, Kunst der Gegenwart. DuMont Literatur und Kunst Verlag, Köln 2003

8th International Istanbul Biennial, Poetic Justice. 2003, pp. 162-163

von Brücke, Dany, Fata Morgana and the invention of the self. 2003, pp. 76-79

1996 – 2002

Gassen, Richard W., ed., Utopien heute? Kunst zwischen Vision und Alltag. Wilhelm-Hack-Museum, Ludwigshafen, Schmitt, Jutta, Bjørn Melhus, 2002, pp. 60-63

Nabakowski, Gislind, Kunstpreis der Böttcherstraße in Bremen. Kunsthalle Bremen, 1999, [text] p. 21; [illus] pp. 20-26; [biog] p. 25

Melhus,Bjørn, 1990-1997, [Textbook about Film and Video on the occasion of the exhibition, Meisterschüler 97], Eigenverlag, Braunschweig, 1997

Rüth, Uwe, Deutsche Video–Installations–Kunst 1996 – 1998, Skulpturenmuseum Glaskasten Marl, 1996, [text] pp. 14-15.